زير آبشار بايد رفت


 

نویسنده:محمد صادق حميدي




 

راهنماي سفر به آبشار مارگون در مرز استان هاي فارس و کهگيلويه و بوير احمد
 

يکي از لذت بخش ترين تفريحات دنياست، وقتي زير يک آبشار بلند بايستيد و ذرات ريز آب از بالا روي سر و تنتان بپاشد و لباس هايتان خيس آب شود. اين لذت وقتي بيشتر مي شود که گرماي هوا حسابي کلافه تان کرده باشد و تا رسيدن به آبشار چندين کيلومتر هم راه آمده باشيد، آن هم آبشاري به ارتفاع حدود 70 متر؛ آبشاري به نام «مارگون» در مرز دو استان فارس و کهگيلويه و بوير احمد. اين جا آبشاري هست که احتمالاً به دليل پيچ و تاب آبشارک هاي کوچک و بزرگ مار مانندش از سال ها قبل اين طور نام گرفته. مارگون آبشاري است در غرب شهرستان سپيدان و در روستايي به همين نام. از طرف شمال به «جوب خاله» و به پستي و بلندي هاي منتهي به رودخانه کر ختم مي شوند و از طرف جنوب به طاقديس بزرگ کوه عظيم و زيباي «برم فيروز» مي رسد. شرقش روستاهاي «چيکون» و «مرزبان» و غرب و جنوب غربي اش هم روستاي ييلاقي «کمهر» قرار دارند. اگرچه تمام اين منطقه کوهستاني و پر درخت زيباست و ديدني اما مارگون نگين تمام اين زيبايي هاست؛ جايي که در بهار ديررس، منطقه پر از درخت و درختچه هاي محلي مي شود. اگر به غرب ايران سفر کرديد، حتماً يک روز را صرف گشت و گذار در اين منطقه کنيد تا خاطره خنک آنجا تا ابد در خاطرتان بماند.

چطور برسيم؟
 

پيش به سوي جنوب غربي
 

براي رسيدن به آبشار مارگون، هم مي توانيد با خودروي شخصي برويد و هم کوهنوردي کنيد.

خودروي شخصي
 

از شيراز: اگر رفتن به شيراز براي شما راحت تر است، براي رسيدن به مارگون مي توانيد از شيراز به «سپيدان»، «کُمِهر» و از ميانه راه «کاکان» به طرف «جوب خاله» بپيچيد و بعد به مارگون برسيد. اين مسير حدود 125 کيلومتر است و حدود دو ساعت در راه خواهيد بود.
از ياسوج: اگر به ياسوج رسيده ايد بايد با خودرويتان به سمت جاده «کاکان» برانيد و بعد از کاکان به طرف «کُمِهر» برويد. از آنجا هم به طرف «جوب خاله» و مارگون برويد. از خود شهر ياسوج تا آبشار 45 دقيقه تا يک ساعت در راه خواهيد بود.

کوهنوردي
 

کوهنوردان معمولا از سه مسير به آبشار مارگون مي رسند که در تمام اين مسير ها نياز به بلد و راهنما داريد.
مسير کُمِهر: اگر اين مسير را انتخاب کنيد، حدود 15 کيلومتر پياده روي پيش روي شماست که از ارتفاعات کُمِهر شروع مي شود و پس از گذر از باغ هاي کمهر و عبور از راه هاي شوسه به ارتفاعات جنومسير کُمِهر: اگر اين مسير را انتخاب کنيد، حدود 15 کيلومتر پياده روي پيش روي شماست که از ارتفاعات کُمِهر شروع مي شود و پس از گذر از باغ هاي کمهر و عبور از راه هاي شوسه به ارتفاعات جنوب و جنوب غربي مارگون مي رسد. اين مسير با وجود آنکه
از بقيه مسير ها کوتاه تر است اما کمي از بقيه خطرناک تر است چون بخشي از اين مسير مشرف به يک پرتگاه است که با سنگ چين علامت گذاري شده. کوهنوردان محلي به اينجا «کَل دوقوش» مي گويند . از کنار اين پرتگاه بايد با احتياط عبور کنيد و از يک شيب تند فرود بياييد تا به منطقه مارگون برسيد. پياده روي در اين مسير حدود سه ساعت طول مي کشد و اواخر بهار و به خصوص منطقه کمهر بسيار ديدني است.
 
مسير قله و درياچه برم فيروز: اين مسير از سپيدان آغاز مي شود و يک شب را هم در کوهستان خواهيد گذراند. بايد از سپيدان به منطقه پيست اسکي پولاد کف برويد و از قله «برم فيروز» بالا برويد و شب در کنار درياچه برم فيروز يا قله «قَلات گِرد» بمانيد.
بايد صبح زود بيدار شويد و از قله قلات گرد به طرف شمال برويد و از کنار «تنگ مرواريد» يعني از بالاترين قسمت آن عبور کنيد. همچنان که ارتفاع کم مي کنيد به منطقه مارگون مي رسيد . مي توانيد برنامه را طوري تنظيم کنيد که شب در کوهستان نمانيد، چون اگر يکسره پياده روي کنيد، حدود ده ساعت در راه خواهيد بود. در راه خواهيد بود. تا رسيدن به روستا چندين بار بايد داخل آب راه برويد و لباس هايتان خيس خواهد شد. بعد از آنکه چند دقيقه اي در روستا استراحت کرديد، روستاي تاريخي «بهشت مکان» و بعد «ساران عُليا» را پشت سر گذاشته و به «چيکون» و «مرزيان» مي رسيد. بايد شب را در همين روستاي مرزيان بگذرانيد. از اين روستا بايد به سمت غرب حرکت کنيد، اگر صبح زود راه بيفتيد نزديک صبح به منطقه مارگون مي رسيد. با آنکه حدود يک روز در اين مسير پياده روي کرده ايد اما به اين ترتيب بخشي از زيباترين جذابيت هاي طبيعت غرب ايران را ديده و تمام دامنه شمالي کوه برم فيروز و زرين کوه را پياده روي کرده ايد.

چطور بگرديم؟
 

آبشار مارهاي آبي
 

به آبشار که رسيديد نبايد نگران خيس شدن باشيد چون گرماي هوا لباس هايتان را سريع خشک مي کند.
اگر با خودروي شخصي به مارگون رفته باشيد ، اول از همه به روستاي مارگون مي رسيد. روستا حدود 15 کيلومتر تا آبشار فاصله دارد و چند بقالي هم در روستا وجود دارد که اگر چيزي را فراموش کرده ايد، مي توانيد از اين بقالي ها تهيه کنيد. از روستا تا پارکينگ چشمه يک ربع بيشتر راه نيست. يک پارکينگ بزرگ نرسيده به آبشار ساخته شده که مي توانيد خودروتان را همان جا پارک کنيد. اينجا، هم سرويس بهداشتي و آلاچيق وجود دارد و هم فروشگاهي که مي توانيد از آنجا خريد کنيد. از پارکينگ حدود سه کيلومتر مسير سنگفرش شده و پلکاني ساخته شده که شما را تا دم آبشار مي برد.
تماشاي آبشار: آبشار مارگون داخل تنگه مارگون قرار دارد و رگه هاي آبشار از کوه به داخل دره مي ريزد و به دليل پوشش جنگلي و درختاني که در اطراف آبشار وجود دارد از ديگر آبشار هاي اين استان معروف تر است. بيشتر آب آبشار از کمر کوه و از ديوار وسط کوه پايين مي ريزد. آب اين بخش از آبشار از درون لوله هايي طبيعي که به مرور زمان در لابه لاي صخره ها درست شده، بيرون مي ريزند. بخش ديگري از آب بالاي کوه از آب هاي رواني که از منطقه کمهر به طرف رودخانه کُر روانه مي شوند، تأمين مي شود. اين نهر در کنار غرب آبشار مارگون به شکل آبشاري درون غار مي ريزد و به آبشار هاي مارگون مي پيوندد. اگر مي خواهيد سراغ اين غار برويد اول از همه بايد شنا بلد باشيد و با يک راهنما سراغ آن برويد. ورودي غار زير رگه هاي آبشار در زير کوه قرار دارد اما به دليل اينکه آب با فشار از داخل اين غار آبي بيرون مي ريزد، نمي توان از اينجا داخل آن شد و براي رفتن به داخل غار بايد کوه را دور زد. به سمت جنوب غربي غار برويد و بعد به سمت غرب بپيچيد و از يک ورودي باريک وارد شويد. داخل غار پر از آب است و در بعضي نقاط آب تا سينه مي رسد. وقتي داخل غار شديد، بايد با شنا و همراه آب بيرون بياييد.

کجا بمانيم؟
 

خوابي با طعم آبشار
 

اگر قصد گذران شب را داريد ، مي توانيد در چادر يا خانه روستايي بمانيد.
بهترين پيشنهاد براي گذراندن شبي در کنار آبشار ماندن در نزديکي آبشار است. البته بايد جايي را براي برپايي چادر انتخاب کنيد که خيس و نمناک نباشد. علاوه بر اين بايد جايي را انتخاب کنيد که دور از رودخانه باشد؛ چون در اين فصل و به دليل ريزش باران ممکن است رودخانه طغيان کند و کمپ شما موقعي که خواب هستيد پر از آب شود. مي توانيد از لذت نزديک آبشار خوابيدن صرف نظر کنيد و در پارکينگ بزرگ نزديک آبشار بمانيد که نقاطي براي بر پا کردن چادر در آنجا وجود دارند. به اين ترتيب هم نزديک خودروهايتان هستيد و هم نزديک سرويس هاي بهداشتي اما اگر مي خواهيد شب را زير يک سقف بگذرانيد، بهتر است به روستاهاي مارگون يا کمهر برويد. در مارگون از مهمانخانه خبري نيست، مگر آنکه يک روستايي بخواهد يکي از اتاق هايش را به شما اجاره دهد، بايد سر قيمت با او به توافق برسيد اما احتمالاً بيشتر از 10 هزار تومان از شما نخواهد گرفت. اما رفتن به کمهر از همه راه ها مطمئن تر است، در آنجا سوئيت هايي براي اقامت وجود دارد که مي توانيد با قيمتي حدود 20 هزار تومان يک سوئيت اجاره کنيد و شب را بگذرانيد.

فراموش نکنيد
 

همراه ببريد
 

غير از وسايل شخصي بهتر است، اين اشيا را در هنگام سفر به مارگون همراه داشته باشيد:
1ــ وسايل کامل کمپينگ
2ــ کوله يک روزه براي پياده روي و کوهنوردي در منطقه
3ــ کيف کمري
4ــ هدلايت و چراغ قوه کمپ
5ــ غذا به تعداد وعده هاي لازم
6ــ لاستيک زاپاس و تعميرات اوليه خودرو
7ــ کيسه خواب
8 ــ زير انداز
9ــ کيف کمک هاي اوليه
10ــ کرم ضد آفتاب و کلاه آفتاب گير
11ــ قمقمه آب
12ــ چادر ضد آب

نکات طلايي
 

مراقب طبيعت باشيد
 

در سفر به مارگون اصول حضور در طبيعت را رعايت کنيد:
ــ زير درختان آتش روشن نکنيد.
ــ هرگز درختان را براي روشن کردن آتش قطع نکنيد.
ــ جز رد پاي خود در طبيعت اثري باقي نگذاريد. زباله هاي خود را داخل سطل هاي زباله پارکينگ باز گردانيد.
ــ اگر پياده تا مارگون برويد، حواستان باشد که در بيشتر نقاط مرتفع خبري از آنتن تلفن همراه نيست.
ــ هنگام کوهنوردي يا پياده روي در جنگل حتماً به صورت گروهي حرکت کنيد و از جمع جدا نشويد.
ــ در ارتفاعات مراقب خزندگاني مثل مار باشيد و هميشه در کوله و چادر را محکم ببنديد.
ــ اگر شنا بلد نيستيد يا تنها هستيد، وارد غار آبي نشويد.
ــ از پر بودن باک بنزين خودرو مطمئن باشيد چون در نزديکي مارگون از پمپ بنزين خبري نيست.
ــ اگر بلد و راهنما نداريد، پياده راهي مارگون نشويد.
منبع: سرزمين من، شماره يک، دوره جديد